9 EtenDrinken

Met koude weer is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden.

Goed getraind is het halve werk
Dit jaar belooft een zeer zware marathon te worden. De organisatie gaat ervan uit dat een ieder goed getraind en fit aan de start staat.

Drinken
Ook als het koud is kan er behoorlijk wat vocht verloren worden tijdens inspanning. Door de warmere kleren is er meer zweetverlies en zeker bij droge, koude lucht wordt er ook vocht verloren bij het uitademen. Puur water drinken is niet genoeg: dan is de verhouding met zout niet goed en kan er een tekort aan natrium (keukenzout) in het bloed ontstaan. Neem isotone sportdrank, dan krijg je voldoende zout binnen. Drink bij regelmatig, maar overdrijf niet. Zowel te weinig als te veel drinken kan de prestatie negatief beïnvloeden.

Eten
De stofwisseling functioneert bij hevige koude anders. Je bent sneller door je energie heen. Een extra boterham of energiereep vooraf is geen overbodige luxe. Neem bij de verzorgingsposten voldoende voeding tot je. Eet de dagen voor de marathon veel koolhydraatrijk voedsel zoals pasta.

Test450x235

#Wintermarathon #CyclingLemelerveld #DeBoombouw #Toertocht #MTB

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef11249 #250514055903