In ferbuari is het weer zover: de twaalfde editie van De Boombouw Wintemarathon. De wintermarathon, die op Zondag 19 februari 2017 zal worden verreden, wordt georganiseerd door Wielerclub Cycling Lemelerveld.
 
Het is inmiddels de twaalfde keer dat deze unieke 3-sterren mountainbiketocht onder de vlag van de NTFU zal worden georganiseerd. Ook deze editie streeft de organisatie naar een nog betere en mooiere tocht van een nog hoger niveau. Dit om de vele honderden deelnemers te kunnen laten genieten van een unieke mountainbiketocht door al even unieke natuurgebieden. 
De Boombouw Wintermarathon voert de deelnemers door het schitterende Sallandse rivieren- en heuvellandschap van Regge en Vecht, Lemelerberg en Sallandse Heuvelrug.
 
Deelnemers kunnen kiezen uit 3 afstanden: 55, 75 en 100+ kilometer. De routes gaan voor 95% over onverharde paden die ruimschoots aanwezig zijn in de groene omgeving van de gemeentes Ommen, Hellendoorn en Nijverdal.
Sportieve uitdaging
Iedereen, of je nu recreant of wedstrijdrijder bent, jong of oud, man of vrouw, kan deelnemen aan deze unieke mountainbikebelevenis. En voor ieder type renner is er een passende afstand. Ook dit jaar zal er gestart en gefinisht worden bij het sportpark Heidepark aan de Verbindingsweg in Lemelerveld. Er kan gestart worden tussen 8.30 en 10.00 uur. 
Tijdens de rit bestaat de mogelijkheid om de inwendige mens wat te laten bekomen bij één van de vier verzorgingsposten. Bij alle posten wordt er gratis een drankje of kleine versnapering verstrekt. Ook zijn bij alle verzorgingsposten mecaniciens aanwezig voor kleine noodreparaties.
Na de tocht bestaat er de mogelijkheid om te douchen en de fiets te reinigen op een speciaal ingerichte fietsen afspuitplaats. De inwendige mens kan worden versterkt met een heerlijke kop gratis snert 
 

Met koude weer is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden.

Goed getraind is het halve werk
Dit jaar belooft een zeer zware marathon te worden. De organisatie gaat ervan uit dat een ieder goed getraind en fit aan de start staat.

Drinken
Ook als het koud is kan er behoorlijk wat vocht verloren worden tijdens inspanning. Door de warmere kleren is er meer zweetverlies en zeker bij droge, koude lucht wordt er ook vocht verloren bij het uitademen. Puur water drinken is niet genoeg: dan is de verhouding met zout niet goed en kan er een tekort aan natrium (keukenzout) in het bloed ontstaan. Neem isotone sportdrank, dan krijg je voldoende zout binnen. Drink bij regelmatig, maar overdrijf niet. Zowel te weinig als te veel drinken kan de prestatie negatief beïnvloeden.

Eten
De stofwisseling functioneert bij hevige koude anders. Je bent sneller door je energie heen. Een extra boterham of energiereep vooraf is geen overbodige luxe. Neem bij de verzorgingsposten voldoende voeding tot je. Eet de dagen voor de marathon veel koolhydraatrijk voedsel zoals pasta.

Hoofd Sponsor 

Sub Sponsors 

Twitter 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef11249 #250514055903